Såvida du inte gömt dig under en sten har du knappast missat att artificiell intelligens (AI) börjat användas inom de flesta branscher. Den svenska detaljhandeln utgör inget undantag. Några av användningsområdena är anpassad shopping, förbättrad kundservice, interaktion med kunderna – för att nämna några.
I denna guide fokuserar vi på att dyka in i hur AI kommit att revolutionera kundupplevelsen när det kommer till den inhemska detaljhandeln. Fortsätt därför att läsa mer för att inte gå miste om värdefulla insikter när det kommer till ämnet i fråga!
Personliga och anpassade shoppingupplevelser
Teknik som baserat på AI har kommit att fullständigt skaka om och revolutionera det sätt på vilken återförsäljare anpassar shoppingen för sina kunder. Genom att analysera en stor mängd data kan AI identifiera viktiga detaljer vilka hjälper återförsäljare att erbjuda en unik shoppingupplevelse för alla.
Denna typ av anpassning hjälper inte endast till att göra kunderna mer nöjda, utan ökar även sannolikheten för att kunderna köper de produkter som erbjuds. Detta helt enkelt eftersom utbudet anpassas efter deras behov och köpmönster.
För att nämna ett exempel använder IKEA en AI-modell för att rekommendera möbler och heminredning till kunderna. Dessa rekommendationer baseras på kundernas köpmönster och surfhistorik.
Samtidigt bidrar detta till att hjälpa kunderna att upptäcka andra intressanta produkter vilka passar deras smak och behov. Detta förbättra i slutändan nöjdheten bland kunderna, samtidigt som det bidrar till en ökad försäljning.
Virtuella assistenter under shoppingturen
Ett annat sätt att förändra kundernas upplevelser i den svenska detaljhandeln är genom virtuella assistenter. Dessa assistenter som baseras på en egen AI-modell har förmågan att konversera med kunderna i realtid.
Detta är inte allt utan de virtuella assistenterna kan betydligt mer än så. De kan även tillhandahålla detaljerad information om produkterna, besvara kundernas funderingar och till och med hantera transaktioner sinsemellan.
Den svenska klädkedjan H&M har valt att använda virtuella assistenter på sin webbsajt för att hjälpa kunderna välja rätt. Detta innebär att den virtuella assistenten kan erbjuda råd gällande storlek, stil, färg, förslag på klädesplagg med flera.
Målet är att erbjuda en upplevelse likt den som finns i en fysisk butik. Istället för en människa kommer du istället att betjänas av en AI, som för övrigt kommer att finnas tillgänglig alla tider på dygnet, alla dagar i veckan.
Förutsägbara kundinsikter
Den artificiella intelligens gör det även möjligt för detaljhandlare att få åtkomst till värdefulla insikter när det kommer till kundernas beteenden. Genom att analysera en stor mängd historiska data kan AI enklare förutse trender, efterfrågan och effektivisera lagret.
Denna förmåga hjälper inte bara återförsäljarna att ligga steget före marknadstrenderna. Likaså hjälper den även att säkerställa att återförsäljarna har rätt produkter i lager för att på så sätt kunna möta deras efterfrågan.
Den svenska dagligvarukedjan ICA använder sig AI för att analysera kundernas köpmönster. Detta hjälper kedjan att enklare förutse kapaciteten och samtidigt minska svinnet. I slutändan blir alla nöjda, något som är just målet med AI-modellen.
Förbättrad kundservice
Verktyg för kundtjänst som baseras på AI har kommit att revolutionera hur Sveriges detaljhandlare hanterar förfrågningar från kunderna. Virtuella assistenter kan idag både förstå frågor och förse kunderna med snabba och korrekta svar.
En stor fördel med det är möjligheten att få svar på sina frågor och funderingar även efter ordinarie öppettider. Därför behöver inte kunderna längre bemöda sig med att ödsla tid i telefonkö eller vänta på svar via e-mail.
En av Sveriges största återförsäljare inom detaljhandeln, Clas Ohlson, har valt att implementera AI-baserade chattbotar för att kunna erbjuda kundsupport dygnet runt. Detta hjälper kunderna att lösa tekniska problem, spåra beställningar och få rekommendationer på olika produkter.
Förbättrade upplevelser i butik
Tekniken bakom AI hjälper även till att förbättra upplevelsen bland kunderna när det kommer till de fysiska butikerna inom rikets gränser. Detaljhandlarna använder analyser vilka baseras på AI för att optimera butikerna, förbättra placeringen av produkterna och övervaka besöksantalet.
Detta gör det möjligt för återförsäljare att enkelt skapa mer inbjudande men framför allt effektivisera miljöer som tillgodoser kundernas behov. På det sättet hittar kunderna snabbt det de behöver, samtidigt som återförsäljarna kan identifiera enklare kundernas köpmönster.
Ett konkret exempel på detta är det svenska varuhuset Åhléns som använder sig av AI för att analysera hur kunderna förflyttar sig i de fysiska butikerna. Genom att identifiera de områden som kunderna besöker mest kan varukedjan justera butikernas utformning.
Detta har som mål att förbättra flödet av kunderna, särskilt under tider då många handlar. Samtidigt kommer det även att uppmuntra kunderna att upptäcka och utforska andra produkter, vilket i slutändan leder till högre försäljning och ökad nöjdhet bland kunderna.
Sömlös Omnikanal-integration
Den artificiella intelligens spelar en avgöra roll när det kommer till att uppnå en så kallad ”omnikanal”-integration. Detta gör det möjligt i sin tur att leverera likvärdiga upplevelser över olika typer av plattformar.
Algoritmerna bakom den artificiella intelligensen sätter samman data som samlas via webbplatsen, mobilappar och sociala medier. Detta används sedan som underlag för att skapa en mer enhetlig profil för respektive kund.
Ett exempel på hur ”omnikanal”-integration används i praktiken är det svenska bolaget Oriflame som för övrigt verkar inom skönhetsbranschen. Oriflame använder den artificiella intelligensen för att skapa mer personliga kampanjer.
Dessa anpassas efter kundernas beteenden, något som bland annat inkluderar köphistorik och de varor som kunderna tidigare tittat på. Genom att erbjuda mer personligt anpassade produkter via e-post, sociala medier och mobilappar uppnår Oriflame flera mål.
Några av dessa är möjligheten att nå ett större engagemang bland kunderna, öka graden av konverteringar, stärka kundernas lojalitet och mer. Detta bidrar också till att stärka varumärket och indirekt får kunderna att associera Oriflame med kvalitet.
AI-baserad optimering av leveranskedjan
Den artificiella intelligens har även förmågan att optimera leveranskedjan när det kommer till den svenska detaljhandeln. Idag finns det flera AI-verktyg vilka hjälper återförsäljarna prognosera och optimera sitt lager. Detta i sin tur bidrar till en mer effektiv logistik, samtidigt som driftskostnaderna minskas.
Återförsäljarna behöver inte längre gissa utan kan förutse och pricka in den exakta efterfrågan. Detta i sin tur hjälper detaljhandlaren att hålla sina lagernivåer i takt, utan att exempelvis köpa in mer än vad som behövs.
Den svenska jätten IKEA använder den artificiella intelligensen för att optimera sin leveranskedja. Detta uppnås genom att förutse den aktuella efterfrågan på möbler och olika typer av inredningsprodukter i sina varuhus.
Detta tillvägagångssätt gör det möjligt för IKEA att effektivisera produktionen, hantera sitt lager bättre samt skicka ut kundernas beställningar snabbare än tidigare. I slutändan bidrar det hela till en förbättrad verksamhet och mer nöjda kunder!
Etiska överväganden och datasekretess
Samtidigt som den artificiella intelligens erbjuder en mängd olika fördelar när det kommer till att förbättra kundernas upplevelse, kommer det hela med en bitter eftersmak. Detta handlar framför allt om etiska överväganden vilka avser skydd av konsumenternas data.
Detaljhandeln behöver därför prioritera transparens och högre ansvar när det kommer till implementering av artificiell intelligens. Samtidigt behöver dessa även säkerställa att kundernas data hanteras på ett ansvarsfullt sätt och i enlighet med GDPR.
Några av Sveriges största detaljhandlare i form av H&M och IKEA har valt att införa en rad åtgärder vilka har som mål att skydda kundernas data. Genom att tillhandahålla tydlig information om hur kundernas data används hoppas nämnda bolag vinna kundernas förtroende.
Slutsats
När det kommer till kritan förändrar den artificiella intelligensen hur kunderna upplever den svenska detaljhandeln. Vidare erbjuder även möjligheten att skräddarsy personliga upplevelser, förbättra kundnöjdhet, och optimera leveranskedjan.
I takt med att tekniken bakom den artificiella intelligensen utvecklas kommer även de svenska detaljhandlarna att dra nytta av det hela i allt större utsträckning. Genom att använda AI på ett etiskt och ansvarsfullt sätt kan svenska detaljhandeln leverera en maximal kundupplevelse.
Detta är mer regel än undantag i takt med att kunderna i allt högre utsträckning efterfrågar allt mer personliga och sömlösa upplevelser. Med andra ord är AI här för att stanna och kommer att utgöra en allt större del av verksamheten i framtiden.