Att trycka mina händer om och om igen över ett tygtäckt bord samtidigt som jag håller två muskontroller är förvånansvärt tröttsamt. Jag spelade Drag x Drive, ett nytt rullstolssportspel som kommer till Nintendo Switch 2 som använder en av konsolens nya funktioner – Joy-Cons som fungerar som datormöss. Jag kände vibrationer under mina händer som om jag snurrade på hjulen. Men jag undrade: Vem kommer att spela Switch 2 när han sitter vid ett bord? Jag insåg senare att man också kan gnugga dem på byxbenen för att få dem att fungera. Så det gjorde jag också. Det var lite mindre tröttsamt.
Detta var bara en konstig del av en lång dag med Nintendo Switch 2, uppföljaren till 4517 SEK till en av Nintendos mest populära spelkonsoler någonsin, som anländer den 5 juni, med förbeställningar som snart öppnar. Jag har älskat att spela spel på Switch, precis som många andra. Men Switch 2, samtidigt som den är en ny konsol, känns mycket som en uppdaterad version av ett system som många redan äger.
Ungefär som PlayStation 5 eller Xbox Series X, är det vad som är viktigt att spela spel som ser lite bättre ut för att uppgradera. Men Nintendo lägger också några sidosatsningar på nya funktioner som kan göra skillnad: röstchatt i spelet med vänner med en knapptryckning, en plug-in kamera som kan fungera med galna partyspel och, ja, nya kontroller som fungerar som möss.
Så här är frågan: Är det här roligare än den befintliga Switchen och dess spel? Jag skulle säga att Switch 2 är en bättre hårdvara, utan tvekan, men uppgraderingsförslaget känns ganska osäkert tills Nintendo visar många fler spel som gör det värt det.
Som sagt, Switch 2, som en större, bättre version av den befintliga Switchen, kan vara mycket vettigt för dem som har råd, särskilt eftersom det fortfarande inte finns något liknande det där ute. För 4,517 SEK (£395, AU7,016 SEK), plus 702 SEK eller för sina två största lanseringsfönsterspel, Mario Kart World och Donkey Kong Bananza, är detta ett dyrt förslag för alla familjer just nu. En CNET-undersökning fann nyligen att prisvärdhet är det främsta problemet för amerikanska spelare som överväger att göra ett köp. Återigen, som en handhållen spelkonsol med en egen inkluderad docka som också kan spela spel i 4K på en TV, är den faktiskt till konkurrenskraftiga priser jämfört med Steam Deck och Windows-spelhanddatorerna.
Jag spelade Mario Kart World. Jag spelade Donkey Kong Bananza. Jag spelade remastrade versioner av Zelda: Breath of the Wild and Tears of the Kingdom och Kirby and the Forgotten Land. Jag spelade Cyberpunk 2077 och Split Fiction. Och jag spelade Mario Party Jamboree med nya mus-Joy-Con och kamera-tillvalslägen som projicerade mig på TV:n. Det var kul, och Switch 2 är den handdator jag föredrar att spela mitt bibliotek med Switch-spel på. Men jag tror inte att det är en nödvändig uppgradering för någon just nu. Som sagt, dina barn kommer förmodligen att fråga efter Mario Kart World och en Switch 2.
Hands-on med handenheten: Snygg skärm, större känsla, liknande knappar
Switch 2 är stor och känns tät. Den är inte så mycket större än Switch OLED, för mig, men den större 7,9-tumsskärmen känns välkommen. Jag spelar på ett stort Steam Deck mycket på sistone, och Switch 2 känns ungefär så, men faktiskt tunnare. Det är ungefär samma tjocklek som Switch i avslappnade håll-och-se-jämförelser.
Switch 2 har en LCD, inte OLED, som den senaste iterationen av Switch, som började säljas 2021. Men ärligt talat såg den bra ut för mig under de timmar jag provade den. 1080p-upplösningen, HDR-kapaciteten och uppdateringsfrekvensen som kan gå upp till 120Hz, beroende på spel, stack ut när man spelade. Jag skulle ta det här över Switch OLED-skärmen just nu.
De större Joy-Cons snäpper nu magnetiskt in och ut men har små frigöringsknappar på baksidan. De snäpper in smidigt och sedan matar du ut dem med avtryckaren och tar bort dem. Det är en smidig åtgärd och mycket enklare än att trycka på den där lilla knappen på nuvarande Switch Joy-Cons. Styrenheterna, även om de känns robusta, har en förvånansvärt liknande känsla. De analoga stickorna kändes som befintliga Joy-Cons, och knapparna klickade på liknande sätt. Jag är förbannad över att det inte finns någon analog bakre trigger.
Istället klickar dessa triggers precis som den äldre Switch – något som Switch 2:s producenter och regissörer, i en rundabordssamtal under min demodag i New York, sa att beslutades om eftersom de erbjuder ett mer omedelbart svar i spel. Jag tycker att det är en miss eftersom alla andra konsoler jag har spelat har analoga triggers, och de fungerar bra. Att sätta analoga triggers på en Switch 2 skulle dock ha fått tidigare Switch-spel att kännas annorlunda på Switch 2, och det kanske var där utmaningen låg.
C-knappen till höger Joy-Con lanserar Game Chat, ett nytt läge som tillåter ljudchatt för fyra spelare med pålitliga Switch-vänner (som kan godkännas av föräldrar). Dessa chattar kan också bli korniga videochattar med en valfri plug-in kamera som kan användas med Switch när den är dockad. Nintendo säljer sin egen stativliknande kamera för 502 SEK, men du kan också använda en kamera från tredje part (kilometerlängden kan variera, enligt Nintendo).
Jag fick inte prova Game Chat under demodagen, men jag är nyfiken på hur bra ljudkvaliteten och brusreduceringen är. Nintendo säger att det är tillräckligt bra för att filtrera runt rumsljud medan man pratar från andra sidan rummet. Switch 2 har en mikrofon, men Joy-Cons har det inte. En ny 803 SEK Switch 2 Pro Controller, som känns lik den tidigare Switch Pro Controller med två tillagda bakre paddelknappar, har dock ett hörlursuttag som kan användas för att ansluta ett mikrofonaktiverat headset.
Den nya Switch 2-dockan har sitt eget fläktsystem och ser chunky ut. Den kommer att sitta nära en TV, så du kommer förmodligen inte att ha något emot det, men det är en större enhet än tidigare och, liksom flera tillbehör, fungerar den inte med den första generationens Switch. Det möjliggör dock 4K-spellägen på TV-apparater, så det är anledningen.
Det finns ett nytt Switch 2-stöd, som lutar i ett större spektrum av vinklar. Men den är gjord av plast och känns lite tunnare än jag förväntat mig, även om den håller sin position bra. Och det finns två USB-C-portar nu – en på toppen, en på botten – men det visar sig att den övre porten inte kommer att göra video-ut. Nintendos kreativa team berättade för mig vid ett rundabordssamtal för utvecklare att det inte finns några planer på att stödja plug-in skärmglasögon som Xreal One, ett trick som Steam Deck och Windows handdatorer kan göra.
Jag gillar dock hur Switch 2 känns. Det verkar som om det kommer att bli lättare att resa med än Windows-handdatorer och Steam Deck, som har skrymmande sidogrepp som ökar systemets behov av väskor. Switch 2 åker något platt, även om den är större och längre.
OK, vid det här laget säger du förmodligen, ”Scott, snälla, prata bara om spelen.” Så jag spelade varje spel i ungefär 20-minuterssessioner när vi skjutsades runt på olika stationer i New Yorks utställningslokal som kommer att vara värd för den offentliga Switch 2 Experience. Det kommer att fungera på liknande sätt på andra Switch 2 Experience-platser också.
Mario Kart World: Mario Kart-galenskap i öppen värld
Jag har ingen aning om hur stor Mario Kart World är. Jag körde runt fritt i några minuter innan ett race-läge startade, och jag vandrade vansinnigt från en stad till en gård till en arena till bergsvägar, hoppade på tågspår, hoppade på en kraftledning och åkte upp i luften, slog ner en massa staket och hittade något olyckligt Bowser-aktigt slott. Det senaste Mario Kart-spelet, en exklusiv Switch 2-titel och lanseringstitel, är helt klart ”spelet att skaffa.” Det jag älskar är känslan av att detta racingspel kan vara lika fullt av överraskningar som ett Mario-spel i öppen värld.
Det är Grand Theft Mario, eller Mario Horizon, eller vad du nu vill kalla det: Det här öppna expansespelets fastigheter gör det mycket större än befintliga Mario Karts. Men jag spelade två lopp, mestadels. Jag minns inte ens exakt hur banan såg ut eftersom jag var så upptagen med att navigera mot 23 andra spelare. Spelet för 24 spelare är nytt, och kombinerat med bredare banor med mer expansiv känsla är det mycket att ta in. Det finns massor av nya karaktärer att välja mellan — jag valde Luigi med en gondolier-outfit och senare en hamburgerhattad Padda och Donkey Kong med stridsrustning. Det finns cyklar, bilar och alla möjliga andra bekanta fordon.
Ett nytt knockout-turneringsläge har spelare som tävlar över flera banor i ett världsomspännande rally för att vinna. Du är eliminerad om du är bland de fyra nedersta. Jag trodde att jag kom först och blev alldeles för upprymd, men jag var ett varv kvar till slutet. Jag kom på 16:e plats. Konkurrenskraften i ett fält fullt av så många bilar når totalt absurd.
Jag vill spela mer. Spelet ser bra ut och fungerar som klassiska Mario Kart, men det är extrafunktionerna som gör mig nyfiken.
Donkey Kong Bananza: Showcase för smashing grejer
Nintendo har inte något nytt 3D Mario-spel för Switch 2 än, men Donkey Kong Bananza ser ut som en solid ersättare. Det är det första Donkey Kong-spelet i öppen värld (känner du ett tema här?) på flera år. Det är också exklusivt för Switch 2, som kommer den 17 juli. Ingen såg det här spelet komma (nåja, nästan ingen), och jag gillade det jag försökte.
Spelets största mekanik är att gräva och förstöra nästan allt. Donkey Kong kan gräva igenom väggar eller marken, och beroende på nivån kan du gräva långt. Jag började gräva i en vägg i min första grottliknande nivå, gick vilse i min tunnling och brast sedan ut igen. Vissa områden har du att gräva hela vägen ner till nya djup, nästan som Tears of the Kingdom (men inte riktigt). Var slutar galenskapen?
Donkey Kong är full av fåniga uttryck, och fiender ser dynamiska ut på ett sätt som nästan känns som Sonys Ratchet och Clank-spel. Det är ett högljutt och roligt actionäventyr, men jag har ingen aning om hur långt spelet faktiskt är. Den visade upp mycket mer partiklar av saker som flög runt än vad den äldre Switch har dragit av, och grafiken höll en skarp bildhastighet.
Metroid Prime 4 Beyond: En teknisk skyltfönster för grafik (och musläget)
Mina 20 minuter eller så med Metroid Prime 4 fick mig att inse hur bra Switch 2-spel kan se ut. Körde i 1080p och 120Hz på en stor TV, rörde sig extremt smidigt och var ett lika imponerande skjutspel som jag någonsin sett på en Nintendo-konsol. Från att landa på en karg planet till att skjuta genom vågor av varelser, rulla runt i bollläge och förlora en tuff kamp mot en stor ful chef, det vann mig över.
Jag spelade bara i TV-läge och använde Joy-Cons i standardkontrollläge och sedan ett mus-och-kontrollläge. Du kan lägga ner en Joy-Con när som helst och göra den till en mus för att kontrollera rörelser, precis som på en PC. Jag älskade den snabba reaktionskänslan i det, och jag gillade också att jag bara kunde lyfta upp handen och gå tillbaka till analoga spakkontroller om jag ändrade mig mitt i strömmen.
Switch 2 Welcome Tour: Varför är inte detta gratis?
Jag förväntade mig en dos av det konstiga vid Nintendos Switch 2-evenemang, men det här var inte det. Ändå är idén med Welcome Tour inte dålig. Ungefär som Valves Aperture Desk Job och PlayStation 5:s Astro’s Playroom (eller flera tutorialappar för Meta Quest), ser detta ut som en guidad rundtur i Switch 2:s funktioner, komplett med insikter från Nintendo och minispel. Jag spelade några, av vilka några var mer som glorifierade demos i bästa fall.
Jag undvek asteroider med hjälp av en Joy-Con i musläge, spelade den första nivån av Super Mario Bros. i pixelexakt läge på en 4K TV-inställning för att visa hur mycket skärmfastigheter som finns tillgängliga och spelade en gissningslek för vilken bildhastighet en studsande boll rörde sig med. Ett ”spel” visade mig HDR på och av när jag lanserade fyrverkerier. Problemet är att detta är ett betald digitalt spel, istället för den gratisbit som det helt klart borde ha varit. Jag kan inte förstå varför denna förmodligen användbara systemhandledning inte bara ingår i Switch 2, och jag kommer aldrig att göra det.
Drag x Drive: Nintendos wildcard-spel
Någonstans mellan Arms och Rocket League är Drag x Drive en exklusiv Switch 2 som använder Joy-Cons i musläge för att styra rullstolsanvändande spelare i ett intensivt skyttesportspel. Att flytta varje hjul kräver att man trycker en Joy-Con framåt och bakåt. Det blir intensivt snabbt.
Känslan slutar med att vara lite som att rodda, och mina armar trötta ut; du måste fortsätta rulla runt och röra armarna snabbt, i stort sett nonstop. En snygg sak är att du kan känna mullrande haptiska klick under dina kontroller när du ”rattar”, vilket gör att det känns mer övertygande. Att springa mot bollen, träffa andra spelare och skjuta korgar kändes lika kaotiskt som en omgång Rocket League. Jag är inte säker på om jag någonsin kommer att tycka att det här spelet är roligt att spela på grund av dess till synes höga ansträngningskrav, men jag tyckte om att prova det ett tag.
Mario Party Jamboree flexar kamera- och muslägen
Det mest galna jag provade var förmodligen de nya minispelen för Switch 2-uppdateringen av Mario Party Jamboree, som lägger till minispel som fungerar med Joy-Cons nya musfunktioner och ett spelläge som använder den valfria plugin-kameran.
Bridget Carey och jag satte fart på små upprullade bilar genom att dra tillbaka Joy-Con-musen och släppa den för att starta framåt, med vibrerande haptik för att lägga till klickande feedback. Vi spelade airhockey genom att trycka våra Mouse-Cons runt bordet för att träffa Koopa-skalen som flög fram och tillbaka. Och sedan skrek vi och dansade och balanserade snäckor på våra huvuden i kameraminispel som fick oss att se ut som om vi transporterades in i Mario Party och ploppade ut ur varprör.
De kamerabaserade spelen var tillbakablickar till den tid då PlayStation hade en TV-kamera och Xbox hade Kinect, som båda gjorde liknande saker. Det var definitivt roligt, och det gör Mario Party Jamboree ännu bättre, men jag vet inte hur mycket jag skulle känna mig tvungen att spela de nya lägena på lång sikt.
Uppdaterade Switch-spel ser bättre ut — för ett pris
Jag spelade en handfull spel optimerade för Switch 2, som kommer att säljas i Switch 2 Editions till ett högre pris eller så kan befintliga spelägare köpa en digital uppgradering. Uppgraderingarna kan komma gratis i vissa fall om du har Nintendo Switch Online Plus-medlemskap, medan andra kommer att kosta dig extra, oavsett.
Zelda: Breath of the Wild och Tears of the Kingdom, Switchens två episka Zeldas, båda har Switch 2-uppgraderingar som jag spelade kort. Visst ser de bättre ut, med bättre bildfrekvenser. Jag skulle föredra att spela dem på det här sättet, men skillnaden var inte stor. Switch 2-versionerna blir också kompatibla med en ny telefonappskompanjon kallad Zelda Notes som vi inte fick demo.
Kirby and the Forgotten Land har ett nytt story-läge och snyggare grafik på Switch 2. Jag hade kul med att spela lite av den nya storyn, som innebar en hel del frysande landskap. Är det värt uppgraderingspriset? Kanske, eftersom den också har några DLC-extramaterial.
GameCube Mode… aktiverat!
Nintendo lägger till ytterligare en bonus till Switch 2-ekvationen med ett Nintendo GameCube virtuella konsolbibliotek. Det är en del av Switch Online Plus Expansion Pack-prenumerationen, men Switch-ägare kan inte spela dessa GameCube-spel.
Det väntas bara ett fåtal GameCube-spel vid lanseringen av Switch 2, men jag gav några en snabb uppspelning för att påminna mig själv om när jag spelade dem under mina egna GameCube-dagar: Wind Waker och F-Zero GX. Wind Waker är en klassisk Zelda, och jag älskade F-Zero GX, som utvecklades tillsammans av Sega. Det känns fortfarande löjligt snabbt. Nintendo säljer en GameCube trådlös handkontroll, som jag också provade. Knapparna och pinnarna känns precis som de brukade göra.
Portar för nya tredjepartsspel: Är de tillräckligt bra?
En del av Switch 2:s tilltal till andra icke-Nintendo-spelare är dess förmåga att spela spel som PC-, Xbox- och PlayStation-folk kan spela men Switch-ägare inte kunde. Elden Ring, Madden, Cyberpunk 2077 och Split Fiction är några av de största nykomlingarna. Föreställningen, från mina snabba tidiga pjäser, var blandad. Split Fiction är ett hit co-op-spel som debuterade tidigare i år, och jag älskar det på Switch, men det delade skärmspelet jag provade hade mindre än fantastiska bildhastigheter och grafikkvalitet. Det var kul, men såg inte vackert ut.
Cyberpunk 2077 visar upp vidsträckta stadslandskap, men återigen, på en stor TV var det helt klart inte lika bra som vad du kan få från en PS5 eller Xbox. Madden och Elden Ring var inte där.
Jag vet hur det känns att spela spel som dessa på handdatorer. Steam Deck har redan stöd för Elden Ring, Split Fiction och Cyberpunk 2077. Switch 2 ser ut som en stark konkurrent till Steam Deck och nuvarande Windows-spelhanddatorer för en våg av tredjepartsspel som äntligen kommer att spela anständigt. Ändå är jag inte säker på hur mycket det kommer att övertyga Steam Deck-ägare eller Windows-handhållna ägare eftersom hela överklagandet med dessa system är att de kommer att spela PC-spel som du redan äger.
Det visar något löfte om att Switch 2 är ett steg upp för att spela nuvarande gen-spel, men Nintendo delade inga detaljer om hur kraftfull Nvidia-processorn ombord är. Den är kapabel till strålspårning och kan uppskala spelgrafik, men vilka är gränserna?
Bedömning för nu: Den bästa switchen, men ännu inte en nödvändig sådan
Jag ville ha mer av Switch 2. Fler överraskningar, mer wow-faktor. Med det sagt, det ser lätt ut som den bästa Switch-uppgraderingen sedan 2017. Och varför tycker jag ändå att det inte är ett måste att köpa ännu? Eftersom spelen, hur roliga de än var, inte gjorde något helt nytt. Eftersom Nintendo höjde priserna för många saker, inklusive dyrare spel, Switch 2 Edition-lägen och till och med det tutorialspelet. Och för att världen inte är i en bra ekonomisk plats just nu.
Jag vill fortfarande ha en och vill spela Nintendos nya spel. Nintendo ger glädje och unika upplevelser. År 2025 är det det största spel har. Och den förbättrade Steam Deck-likheten hos denna Switch 2 passar in i mina senaste handhållna spelvanor. Jag kan inte vänta med att prova mer när det kommer den 5 juni.