Businesses are seeing greater adoption of agentic AI, enhancing their ability to deliver greater value at the speed of need by leveraging digital labor across all lines of business.
Enligt 2025 Connectivity Benchmark Report av MuleSoft och Deloitte Digital rapporterar 93 % av IT-ledarna avsikter att introducera autonoma AI-agenter inom de kommande två åren, och nästan hälften har redan gjort det.
MuleSofts tionde årliga Connectivity Benchmark Report är baserad på enkätdata från intervjuer med 1 050 IT-ledare över hela världen. Här är sammanfattningen:
- Data fångas över silade företagsappar : Det genomsnittliga antalet appar som används av respondenterna är 897, där 45 % rapporterar att de använder 1 000 applikationer eller fler – vilket ytterligare hindrar IT-teams förmåga att bygga en enhetlig upplevelse. Endast 29 % av företagsapparna är integrerade och delar information över hela verksamheten.
- IT-arbetsbelastningen ökar : När IT-ledare tvingas införliva AI, förväntar 86 % av de tillfrågade att deras teams arbetsbelastning kommer att öka under nästa år, allt samtidigt som de fortfarande bibehåller befintliga system, inklusive 70 % som rapporterar styrande av företagsomfattande automatiseringar.
- Integrerad användarupplevelse är svårfångad : Företagsomfattande automatisering är på frammarsch; trots det ger 66 % av de svarande fortfarande inte en integrerad användarupplevelse över sina kanaler.
- Integration är en utmaning för ett accelererat antagande av AI-agenter: Nästan alla (95 %) av IT-ledare rapporterar 95 % integration som ett hinder för att implementera AI effektivt, men API:er har hjälpt. Femtiofem procent av IT-ledare rapporterar att API:er förbättrar sin IT-infrastruktur, medan 45% inser förmågan för API:er att stödja förbättrade användarupplevelser.
AI-antagande överträffar prognoser
- Antagandet av autonoma agenter är en viktig affärsprioritering : Att införa autonoma agenter inom de kommande två åren är på färdplanen för 93 % av IT-ledarna; nästan hälften har redan gjort det.
- Produktivitetsvinster driver antagandet av agenter : De allra flesta (93 %) anser att AI kommer att öka utvecklarnas produktivitet under de kommande tre åren, vilket är sju procentenheter upp sedan förra årets rapport.
- Fler AI-modeller kommer att användas för att driva på agentanpassningen : Det genomsnittliga antalet AI-modeller som beräknas användas fördubblades från 2024 (9 till 18), och IT-ledare förutspår en ytterligare ökning med 78 % under de kommande tre åren till ett genomsnitt på 32 modeller.
- IT-budgetar växer under 2025 : När efterfrågan på AI ökar, ökar även budgeten: 85 % av IT-beslutsfattarna förväntar sig en ökning av sin totala budget 2025, medan 11 % räknar med att deras IT-budgetar kommer att förbli oförändrade.
- Investeringar i datainfrastruktur är 4X AI-investeringar : För att förbereda sig för den utökade användningen av AI, allokerar företags-CIO:er 25 % av sina budgetar till datainfrastruktur och hantering (jämfört med 5 % till AI).
- IT-arbetsbelastningen kommer att öka avsevärt 2025 : Tillsammans med en ökad budget förväntar 86 % av IT-ledare att arbetsbelastningen också kommer att öka. I genomsnitt förväntar de sig en ökning med 18 % av antalet projekt som deras organisation kommer att behöva leverera. För att möta denna växande efterfrågan kommer IT-personalbudgetarna också att öka avsevärt, med en förväntad ökning på 61,9 % jämfört med förra årets förväntade belopp, med en uppskattad budget som närmar sig 17 miljoner dollar (16,91 miljoner dollar).
- Projektleveransförmågan kommer att minska på grund av högre efterfrågan från IT : Andelen projekt som inte levereras i tid har ökat till 29 % från 26 % förra året. Kan AI hjälpa? Detta är ett område där IT-ledare är mycket optimistiska om AI:s potential att öka produktiviteten, där 93 % förväntar sig att det kommer att förbättra utvecklarnas produktivitet under de kommande tre åren, upp från 85 % i förra årets undersökning.
- Det primära hindret för AI-implementering — integration och äldre skulder : Integration är fortfarande det viktigaste hindret för AI-implementering, med 95 % av organisationerna som står inför utmaningar när de integrerar AI i sina befintliga processer. Cybersäkerhet och datasekretess är av största vikt för IT-ledare under AI-integrering.
Frånkopplad data anstränger IT-resurser
- Frånkopplad data förblir en överväldigande blockerare för äldre modernisering för de flesta organisationer : Idag rapporterar 83 % av organisationerna att integrationsutmaningar är ett betydande hinder för deras äldre moderniseringsinsatser. Och 97 % av IT-ledarna erkänner att deras organisationer kämpar med att integrera slutanvändarupplevelser.
- Användarupplevelse över alla kanaler hanteras inte : Cirka två tredjedelar (66 %) av respondenterna tillhandahåller inte en integrerad användarupplevelse över alla sina kanaler. Integrationsutmaningar förhindrar optimala användarupplevelser — Integrationsutmaningar hindrar digital transformation i deras organisation för 83 % av respondenterna.
- Anslutningar är nyckeln till förbättrade upplevelser : Ungefär hälften (49 %) rapporterar förbättrad avkastning på investeringen när man skapar en uppkopplad slutanvändarupplevelse.
- De största utmaningarna för att tillhandahålla en sömlös kundupplevelse är : 1. att använda AI-verktyg (44 %), 2. återanvända programvarukomponenter för att skapa nya produkter och tjänster (42 %), 3. utnyttja API:er (37 %), 4. implementera mikrotjänstarkitektur (36 %) och 5. anta händelsedrivna API:er (35 %).
Ökande efterfrågan på AI-agenter underblåser behovet av robust integration
- Antalet appar i företaget växer : Organisationer utnyttjar ett häpnadsväckande antal applikationer, med ett genomsnitt på 897. Anmärkningsvärt nog rapporterar 46 % av dessa organisationer att de använder 1 000 applikationer eller fler. Angående, bara 2% av IT-ledare rapporterar att deras organisationer har integrerat mer än hälften av sina applikationer.
- Kundupplevelser är mestadels digitala : Med uppskattningsvis 71 % av alla kundengagemang sker i ett digitalt format, är behovet av applikationsintegration nyckeln till framgång.
- Datasilos är innovationsvägspärrar : Endast 10 % av de tillfrågade rapporterar att de inte upplever några utmaningar på grund av datasilos, medan 74 % av organisationerna tycker att deras IT-system är alltför beroende av varandra.
- Datamobilitet är den största integrationsutmaningen : Att flytta data från källsystem till datalagret är den största utmaningen, följt av att korrelera data i lagret för att leverera insikter och återanvända datakällor över olika användarvända applikationer.
- IT ser ett ökande behov av integration mellan alla avdelningar : Enligt IT-ledare rapporterar minst 80 % eller mer av datavetenskap, teknik, försäljning och kundtjänst ett behov av integration.
- IT-team står inför nya hinder med utbredd AI : En stor majoritet (81 %) av IT-ledare rapporterar att deras företag brottas med utmaningar när det gäller att utnyttja AI för systemintegrationer. Den genomsnittliga applikationslivslängden inom organisationer är fem år, vilket understryker behovet av robusta och anpassningsbara system som kan integrera ny teknik – utan att kompromissa med prestanda eller säkerhet.
- AI behöver data för att leverera resultat : Utan integration har AI inte tillgång till kritisk data för att den ska fungera som bäst. 81 procent av de tillfrågade identifierade dataintegration som en av de viktigaste utmaningarna som deras organisationer står inför när de implementerar AI för systemintegrationer. Föråldrad infrastruktur är ett betydande hinder, där 41 % av deltagarna rapporterar att deras organisations gamla IT-arkitektur och infrastruktur hindrar användningen av data för AI-applikationer.
2025 års Connectivity Benchmark Report betonade också vikten av automatisering, med centrala IT-team som styr 70 % av automatiseringen. En väl avrundad automatiseringsstrategi anses vara avgörande för att effektivt integrera AI i en organisation.
Automatisering kan expandera bortom IT-leveransteam — 65 % av organisationerna har utvecklat en komplett eller nästan komplett strategi för att ge icke-tekniska användare möjligheter med lösningar med låg kod och ingen kod. Kravet på automatisering är mycket tydligt, med 98 % av IT-ledare som lyfter fram sitt behov av automatisering inom sin organisation.