De svenska företagen använder sig av artificiell intelligens i allt större omfattning. Hela 82% av de svenskägda bolagen vittnade om att de använder sig av AI på ett eller annat sätt i deras dagliga verksamhet. Vidare är även företagen övertygade om att den artificiella intelligensen är ett nödvändigt ont för att de ska kunna möta sina tillväxtplaner sett ur en 5-årig period.
Tillväxten ligger på hela 41%
Den gånga året använder sig cirka 31% av de svenskägda bolagen av åtminstone en form av AI-verktyg. Detta innebär i sin tur en tillväxt på hela 41%, det vill säga nästan en dubblering jämfört med de 22% av bolagen som använde sig av AI under 2022.
Detta framgår av en nyligen publicerad rapport från AWS där över 1 000 deltagare från 1 000 bolag inom Sveriges gränser deltagit. Här kan man bland annat notera att investeringar från de svenska företag i just artificiell intelligens ökade med hela 48%!
Som en jämförelse var detta en aning lägre jämfört med övriga nordiska bolag vilka i sin tur rapporterade en ökning av investeringar i artificiell intelligens med 51%. Något som ska tilläggas är en skillnad på endast 3%!
På samma gång anser hela 82% av de svenska bolag att artificiell intelligens är ett nödvändigt ont för att kunna möta planerna gällande tillväxt. Vid jämförelse med övriga bolag inom Norden ligger de svenska företagen ganska nära, där endast 1% skiljer dem åt, närmare sagt 81%.
Betydligt mindre bolag som har mindre än 50 anställda upplever den artificiella intelligens som ännu viktigare för att de ska kunna möta de planerade tillväxten, där nästan 9 av 10 företag, eller 87% anser AI kommer att utgöra en viktig byggsten för deras fortsatta tillväxt.
Företag som leder AI-loppet
Även om AI befinner sig på frammarsch hos många svenska bolag är det ett antal av dessa som håller i taktpinnen där de bland annat via egna innovationer och uppfinningar visat vart skåpet ska stå!
Strawberry
Hotellkedjan Strawberry, som tidigare gick under namnet Nordic Choice Hotels anses vara ledande när det kommer till implementering av artificiell intelligens inom besöksnäringen. Bolaget har b.la. Lanserat digitala nyckelkort i Apple Wallet, samtidigt som de även bytt ut hela sitt IT-system för att både personalen och de anställda ska få möjligheten att avnjuta en smidigare hotellupplevelse.
Genom att implementera AI har bolaget även lyckats med att utveckla en revolutionerande AI-concierge, som för övrigt hittas för närvarande i en egenutvecklad mobilapp. Målet med AI-concierge är att komplettera den fysiska personalen genom att tillhandahålla en chatbot som har kapacitet att besvara de vanligaste frågorna gällande hotellvistelsen.
One Reality
Ett annat spännande bolag inom AI-racet är One Reality. Kärnverksamheten bygger på att underlätta förståelse och inlärning av komplexa data genom att generera virtuella miljöer och upplevelser via en rad verktyg.
Ett exempel på en sådan innovation är visualiseringen av Nobelpriset 2017 inom medicin. Det hela har som mål att skapa en upplevelse som i sin tur ska göra det betydligt enklare att förstå kroppens celler.
Med hjälp av det hela är målet att hjälpa byggföretag att skräddarsy sina säkerhetsutbildningar, något som i sin tur ska göra medarbetarna mer medvetna om de säkerhetsrisker som förekommer på byggplatsen.
Precise Biometrics
Ett annat intressant bolag är Precise Biometrics. Denna aktör har som fokus på att erbjuda produkter och lösningar vilka avser biometri, vilka i sin tur baseras på fingeravtrycksavläsning, hand- och ansiktsigenkänning.
Bolaget verkar inom en rad områden, där några av de mest intressanta utgörs av mobiltelefoner, datorer, fordon och dörrlås. Inom rikets gränser samarbetar bolaget med över 700 bolag inom segmentet för besökssystem, där andelen klienter utgörs av bl.a. Telia, Assa Abloy och SOS Alarm.
Märsta Förenade
En annan intressant aktör som leder taktpinnen inom AI är logistikbolaget Märsta med bas i de norra delarna av Stockholm. Bolaget började för ett antal år sedan experimenterade med hur digitaliseringen och automatiseringen skulle kunna bidra till ökad produktivitet.
Den första steget innebar att använda sig av en så kallad RPA-robot. Denna döptes intressant nog till Matilda Järndotter, som för övrigt är den mytomspunna hushållsroboten som medverkade i serien Doctor Snuggles. Matilda hade kapacitet att utföra enkla uppgifter som att undersöka belastningsregister och skicka ut mindre komplexa former av e-post.
Högre andel investeringar
Under det kommande året planerar de svenska bolagen att investeringarna i artificiell intelligens kommer att öka med cirka 53%, något som ska tilläggas ligger på samma nivå vid jämförelse med bolag i övriga skandinaviska länder.
Under de 3 kommande åren beräknar de svenska bolagen att investeringar i artificiell intelligens kommer att växa med hela 53%. Jämfört med övriga Norden ligger det hela en aning lägre, där de nordiska länderna ligger på ett snitt i form av 59%.
En annan intressant detalj i sammanhanget är att cirka en femtedel av budgeten hos bolagen (18%) investerade i att utveckla AI-lösningar. Fram till 2030 beräknar de svenska bolag att andelen av deras budget som allokeras till AI kommer öka till 27%.
Detta ligger ett antal procent högre än genomsnittet i övriga Europa, som dock inte ligger långt efter med sina 25%, eller en fjärdedel av budgeten. Föregående visar att den svenska marknaden inte är ensam om sina satsningar, även om de anses leda taktpinnen.
Mer än 55% har infört AI som språkmodell
En annan intressant detalj i sammanhanget är att svenska bolag valt aktivt att införa AI som baseras på stora språkmodeller. Detta inkluderar framför allt LLM och generat AI, något som för övrigt ligger i linje med det nordiska genomsnittet, dock aningen lägre i jämförelse med den europeiska som återspeglas för närvarande på 66%.
En betydligt högre andel i form av 95% av de svenska bolagen som tillämpar artificiell intelligens anser att införandet av AI kommit att förbättra deras automatisering. Samtidigt har AI bidragit avsevärt till en högre effektivitet i hela verksamheten.
Hela 70% anser att det hela bidrar till att förbättra den övergripande kundupplevelsen, varav 75% är av den uppfattningen att AI även bidrar till en mer innovativ och framför allt effektivare produktutveckling.
Under de kommande åren räknar över 90% av bolagen med att artificiell intelligens kommer avsevärt även bidra till att förbättra både analys och beslutsfattande, något som ytterligare kommer bidra till att förbättra hela verksamheten.
Potentiella hinder på vägen
Det hela är dock inte allt frid och fröjd, även om man lätt kan få den uppfattningen. Ett konkret exempel är att 40% av de svenska bolagen uppger att en högre valfrihet mellan olika AI-leverantörer skulle underlätta möjligheten att experiment och således identifiera den bästa lösningen för deras del.
Vidare uppger 15% av de svenska bolagen att de skulle kunna tänka sig att använda sina AI-verktyg i ett betydligt högre utsträckning än vad som är fallet idag, framför allt när det kommer till datautbytet mellan AI-leverantörerna.
Det sistnämnda är en svår nöt att knäcka eftersom nuvarande lagar och regler är strikt begränsade när det kommer till just utbytet av data mellan olika AI-leverantörer. Där är många bolag överens om att dessa således behöver bli betydligt mer flexibla än vad som är fallet idag.
Samtidigt är de svenska bolagen betydligt mer oroliga över den potentiella skada som användningen av AI kan komma att medföra, inklusive ansvaret för det hela i jämförelse med övriga Norden (13%) och Europa (13%).
Faktum är att över 20% upplever ovissheten gällande konsekvenserna av AI som ganska besvärande, där vederbörande önskar mer riktlinjer på hur de ska förhålla sig till den snabba utvecklingen.
Slutsats
Hur AI-utvecklingen hos de svenska bolagen kommer utveckla sig står skrivet i stjärnorna. En sak är dock säker, nämligen att den artificiella intelligensen kommit hit för att stanna, något som de flesta är överens om.
En varningens finger höjs dock för avsaknaden av kompetensen, där 30% av de svenska bolagen, eller en tredje l anser just kompetensen vara ett stort hinder vid införande av olika typer av AI-verktyg.
Vi anser dock att AI kommit att utgöra en viktig del av många verksamheter, något som säkerligen kommer innebära att även om kompetensen kanske inledningsvis inte är lika hög som väntat, kommer den att utvecklas i takt med att AI börjar utgöra en allt vanligare del av verksamheten.